Niet voor de boodschappen naar de Albert Heijn
Het ene moment zit Harold Brouwer, de wijkfunctionaris, tussen stapels oude kranten (âld nijs) in een flat een kop koffie te drinken met een bewoner en het volgende moment wordt hij gebeld door de Albert Heijn. Dat gesprek ging niet over het doen van boodschappen.
De koffieautomaat heeft in veel supermarkten een sociale functie. Veel mensen maken daar onder het genot van een kopje koffie een alledaags praatje met elkaar. De manager van de Albert Heijn belde Harold op met de vraag of hij tijd had en of hij gelijk langs kon komen. Medewerkers hadden namelijk gezien dat een man al een tijdje bij de koffieautomaat zat en dat hij op zijn been een grote vochtvlek had en af en toe wat verward reageerde.
Harold, die als wijkfunctionaris continu schakelt tussen situaties, omgeving en contacten, stond binnen 10 minuten in de supermarkt. Hij vroeg aan de man of hij nog een kop koffie wilde en knoopte zo het gesprek aan. Wat bleek, de man woonde net een paar maanden in Heerenveen, was gevallen en had een flinke wond op zijn bovenbeen. Hij wist niet hoe een mobiel of internet werkte en had zich daarom nog niet bij een huisarts ingeschreven. In plaats daarvan deed de man zelf al een tijdje een verbandje op zijn wond. Alleen de wond was inmiddels flink geïnfecteerd. Harold heeft deze man in contact gebracht met een huisarts, waar de man zo snel mogelijk is geholpen. Volgens de huisarts had de man niet veel langer met die wond moeten rondlopen.