Evaluatie alcoholcampagnes 'IkPas' en '40 dagen geen druppel!' in 2021

24 januari 2022

Eind 2021 zijn de resultaten gepubliceerd van het onderzoek naar de effecten van de twee grotere IkPas campagnes in 2021: 'Dry January' in januari (32.555 deelnemers) en '40 dagen geen druppel!' (5.922 deelnemers). In totaal deden dus aan beide campagnes 38.477 mensen mee.

Hieronder een aantal resultaten en via deze link het evaluatierapport. 

Over de deelnemers
De gemiddelde leeftijd van de deelnemers stijgt elk jaar weer en ligt nu rond 50 jaar; 65% is vrouw, 69% is HBO/universitair geschoold. Deelnemers zijn gemiddeld frequente en forse drinkers: wekelijks wordt op gemiddeld 4,8 dagen alcohol gedronken met een weekaantal van gemiddeld circa 18 glazen (2,5 per dag). Oudere deelnemers drinken vaker en meer dan jongere.

Over de deelname
Ongeveer driekwart (75,1%) van de ondervraagde deelnemers maakte de actie zonder alcohol te drinken af. Een ruime meerderheid (ca. 69%) voelt zich in voldoende mate ondersteund. De acties zijn gewaardeerd met een 8.

Lichamelijke en mentale effecten
Relatief veel deelnemers ervaren positieve lichamelijke en mentale effecten. Concreet: 59% van de deelnemers slaapt beter, 66% voelt zich mentaal of lichamelijk fitter, 33% voelt zich gezonder en 31% valt af. Zes maanden na beide campagnes drinken de deelnemers gemiddeld 5 glazen per week minder (een vermindering van 31% ten opzichte van vóór de campagne).