Kijkwijzer waarschuwt nu ook voor roken in films en series
Zonder er veel ruchtbaarheid aan te geven, beoordeelt Kijkwijzer sinds 1 januari 2022 films, dvd’s, televisieprogramma’s en muziekvideo’s ook op de aanwezigheid van roken. Als in een film of serie veel gerookt wordt, krijgt deze van Kijkwijzer nu hetzelfde pictogram mee als bij drugs- of alcoholmisbruik: het symbool met het spuitje. Dit geldt ook voor vapen, shisha-gebruik en andere vormen van tabaksgebruik zoals snuif- of kauwtabak.
Waarschuwing noodzakelijk
In series en films wordt nog steeds veel gerookt. Netflix spant de kroon. Het is ondertussen meermaals aangetoond dat rookscènes tieners kunnen aanzetten om zelf te gaan roken. Zo blijkt dat ruim een derde van de ondervraagde rokers ooit begonnen was na het zien van roken in films. Rokende acteurs kunnen roken een cool of stoer imago geven, wat lange tijd de reden was voor tabaksfabrikanten om films en series te sponsoren. Met alle gevolgen van dien: Ten minste drie van de vijf kinderen die een sigaret uitproberen, worden een dagelijkse roker.
Tabakindustrie zet in op sluikreclame jeugd
Longarts Wanda de Kanter, voorzitter van Stichting Rookpreventie Jeugd, vindt het een gemiste kans dat er geen voorlichting is geweest voor ouders. Ouders weten niet van deze Kijkwijzer-aanpassing en van de risico’s die ‘zien roken’ met zich meebrengt. Omdat reclame voor tabak verboden is, kiest de tabaksindustrie waar dat lukt voor sluikreclame richting jongeren in films, games en via influencers op social media. Het grote probleem voor de tabaksindustrie is dat vrijwel niemand na zijn 25e nog zijn eerste sigaret opsteekt.
Meer informatie
Wilt u hierover meer weten? Ga naar naar deze website van Tabak Nee.